Sunday 19 May 2013

Dia

Dengan jemarinya yang halus,dia belajar mengenggam gagang cangkul.Ditariknya nafas dalam dalam,digigitnya kuat kuat hujung tudungnya,buat mengumpulkan segenap tenaga kecil miliknya.Diangkatnya cangkul dewasa itu,lalu membantingnya ke tanah yang liat.Lumpur pekat menghentam wajah tanpa belas.Begitu berulang ulang,berkali kali,hingga menggelupas telapak tangannya.Dia mendulang timah sampai terbongkok bongkok.Terhuyung hayang tidak kuat menahan beratnya beban dulang.

Kerasnya nasib.Sedari pagi dia berkubang,setiap kali pasir menepi di bibir dulang,yang tampak hanya kerikil,zirkon,dan batu yang tidak bernilai,sebiji timah pun tak menghendap.Demikian hari demi hari pasir dan cangkul menipunya.Tebing danau itu,perlahan namun pasti,mulai mengkhianatinya.

Seorang perempuan mendulang timah adalah hal yang tak mudah diterima di kampung itu.Itu pekerjaan lelaki,bahkan timah itu sendiri adalah seorang lelaki.Cangkul dan lombong juga lelaki.

Dia terus menjadi bahan umpatan dan olok olok lantaran tidak mendapat timah.Meski dihina,dia tidak mahu berhenti kerana dia bertekad mengembalikan adik adiknya ke sekolah.Dia tak boleh berhenti kerana jika dia berhenti,keluarganya tak makan.Gadis kecil itu terhumban kepada satu pilihan sahaja.Kerja kasar tanpa belas kasihan hingga denyut nafas terakhir.Perlahan lahan,nasib yang menumbuknya bertubi tubi,mengkristalkan mentalnya.

Saat lelah,dia membuka Kamus Inggeris peninggalan ayahnya.Aneh,kamus itu umpama azimat meledakkan semangatnya.Sering dia menanda kata yang sangat asing baginya,yang tak sempat di ajar cikgu disekolah.Dia terleka dengan indahnya kata kata hebat dengan erti yang menakjubkan.Sacrifice,Honesty dan Freedom.Pengorbanan,kejujuran dan kemerdekaan.Erti yang mewakili jeritan batinnya.Berkorban untuk keluarga,berdoa menjadi insan yang jujur dan memerdekakan diri daripada kesedihan.

Disimpan kata kata itu di dalam hati.Diperamnya rasa indah itu di sanubari.Dia mengikat janji dengan tiga makhluk Inggeris itu.Satu hari nanti,dia ingin berjumpa dengan mereka pada satu temujanji yang manis.Itulah iltizam terindah Sang Pemimpi. Disimpannya diam diam.

Lokasi melombong adalah tanah perebutan yang selalu menimbulkan ribut,malah pertumpahan darah.Isu sensitif.Jika petani bergantung pada apa yang ditanam,pelombong bergantung pada tanah yang dikuasai.Mereka yang ngeri pada ancaman kelaparan dan esak tangis anak isteri di rumah,menguasai tanah seperti kadar orang hilang akal tahap tiga.Selalu menghasilkan perang dingin yang amat membahayakan.Akhirnya,tidak mahu mengambil risiko,dia masuk ke dalam hutan,yang pada anggapannya tak dikuasai sesiapa pun.

Dia membanting cangkul beratus ratus kali pada lumpur yang membakar segala jiwa dan semangatnya.Sacrifice,Honesty,Freedom! Itu yang dilaung berkali kali tiap kali cangkul dihayun.Dia terkejut bila akhirnya dia melihat serpihan tanah berwarna hitam.Perlahan digenggamnya tanah itu.Air dan pasir meleleh disela jarinya.Dia terbeliak kerana menyedari hukum kimia yang sederhana,air tidak dapat membawa zat logam kerana itu lebih berat daripada pasir.Digenggamnya lagi sekepal tanah,dibiarnya air dan pasir meleleh di celah jemarinya lagi.Diangkatnya lagi tinggi tinggi hingga jatuh di wajahnya.Timah!

Dia melompat girang.Tidak seperti pendulang lelaki lain yang memikul sekarung timah,dia hanya membawa setin susu kecil,namun cukup untuk membeli bekalan beras.Tanpa banyak soal,dia menerima segenggam wang daripada bekerja membanting tulang berhari hari.

Dia bangga tak terkira.Dia membeli beras.Semangatnya meluap luap kerana buat pertama kalinya,dia berasa mampu berbuat sesuatu untuk ibu dan adik adiknya di rumah.Sepanjang perjalanan pulang,sambil mengayuh basikal dengan laju agar cepat sampai,air matanya mengalir.

Mengalir tak henti henti.

No comments:

Post a Comment