Sunday 19 May 2013

Dia 6


Zulkifli rakan sekelasnya dulu.

Teringat dia pada satu perbualan antara dia dengan Zulkifli.Dia ditanya lagu apa yang dia mahu dengar ketika saat dia akan pergi meninggalkan dunia.

"Lagu yang menyenangkan." dia jawab, "mungkin yang menggembirakan juga." Tambah dia lagi kemudian.

Zulkifli pula beritahu dia tidak mahu sebarang kata kata dan lirik dalam lagu yang terakhir dalam hidupnya.Apa lagi kata semangat dan nasihat yang diperlukan jika sudah mahu pejamkan mata selama lamanya.

"Lagu ucap selamat tinggal." Zulkifli ketawa kecil.

Lalu mereka mula menyenaraikan lagu lagu terakhir yang mereka berdua mahu dengar saat meninggalkan dunia nanti,disalin semuanya ke dalam satu kertas renyuk.Mereka buat perjanjian,jika salah seorang daripada mereka ditakdirkan pergi dahulu,seorang lagi akan memperdengarkan lagu pilihan mereka saat itu tiba.Dengan syarat mereka tidak mati secara tiba tiba,seperti dipanah petir,kemalangan jalan raya,lemas di sungai atau jatuh dari menara tangki air.

"Nanti dulu," Zulkifli berkata, "mungkin lebih elok jika kita hanya mendengar bacaan ayat ayat suci kitab bila sudah hampir ajal kita." Dia berkata, "Okey" sambil tersenyum, "tapi macam mana kita nak tahu bila hari sehari sebelum hari ajal kita?"

Dua dua diam.

"Betul kata awak.Sekurang kurangnya ia satu idea yang romantik." kata Zulkifli sambil membuang kertas renyuk yang ditulis senarai lagu terakhirnya tadi.

Mereka berdua tersenyum.

No comments:

Post a Comment